1- Namazda Şüpheye Düşen Ne Yapar?
1- İbn Abbas (r.a.)
- - (-)
5683 (1)- İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Hz. Ömer ona:
"Ey çocuk! Namazında şüpheye düşen kişinin ne yapması gerektiğiyle ilgili
olarak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den veya ashabından birinden
bir şey duydun mu?" diye sordu. Bu sırada Abdurahman b. Avf gelip:
"Ne
konuşuyorsunuz?" diye sordu. Hz. Ömer: "Şu çocuğa;
''Namazında şüpheye düşen kişinin ne yapması gerektiğiyle ilgili olarak
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den veya ashabından birinden bir şey
duydun mu?'' diye sordum" cevabını verdi. Bunun üzerine Abdurrahman şöyle
dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle dediğini işittim:
''Kişi namazında şüpheye düşüp bir rekat mı, yoksa iki rekat mı kıldığını
bilemezse, bir rekat kılmış gibi devam etsin. İki rekat mı yoksa üç rekat mı
kıldığını bilmezse, iki rekat kılmış gibi devam etsin. Üç rekat mı yoksa dört
rekat mı kıldığını bilmezse, üç rekat kılmış gibi devam etsin, sonra namazı
bitirince, selam vermeden önce oturur vaziyete iki secde yapsın. ''
[-Sahihtir-]
5684 (2)- Mekhul'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kişi namazında şüpheye düşüp bir rekat
mı yoksa iki rekat mı kıldığını bilmezse, bir rekat kılmış gibi devam etsin.
İki rekat mı yoksa üç rekat mı kıldığını bilmezse, iki rekat kılmış gibi devam
etsin. Üç rekat mı yoksa dört rekat mı kıldığını bilmezse, üç rekat kılmış gibi
devam etsin, böylece hata ziyadede olsun. Sonra, selam vermeden önce iki secde
yapsın, sonra selam versin.''
Muhammed b. İshak der ki: Hüseyin b. AbdiIlah bana:
"Mekhül hadisin senedini sana söyledi mi?" diye sorunca:
"Hayır" cevabını verdim. Bunun üzerine Hüseyin b. AbdiIlah bana şöyle
dedi: Ama İbn Abbas'ın azatlısı Kureyb bana, İbn Abbas'ın şöyle dediğini bildirdi:
Ömer b. el-Hattab'ın yanında otururken: "Ey İbn Abbas!
Kişi namazında şüpheye düşer, fazla mı eksik mi kıldığını bilemezse durum ne
olur?" diye sordu. Ben: "ValIahi, ey müminlerin emiri! Bu konuda bir
şey duyduğumu hatırlamıyorum" cevabını verince, Ömer: "ValIahi, ben
de bilmiyorum" karşılığını verdi. Bu sırada Abdurrahman b. Avf geldi ve:
"Ne konuşuyordunuz?" diye sordu. Hz. Ömer: "Namazında şüpheye
düşenin ne yapması gerektiğini konuşuyorduk" cevabını verince Abdurrahman:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu
duydum" deyip devamla bu hadisi zikretti.
[Hasen]
5685 (3)- Ubeydullah b. AbdiIlah'ın, İbn Abbas'tan
bildirdiğine göre İbn Abbas, Hz. Ömer ile namaz konusunu müzakere ediyordu. Bu
sırada yanlarına Abdurrahman b. Avf gelip: "Size Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den duyduğum bir hadisi anlatayım mı?" diye sordu.
Onlar: "Anlat" karşılığını verince, Abdurrahman şöyle dedi: Şahitlik
ederim ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu duydum:
''Namaz kılarken eksik kıldığından şüphelenenı eksik kıldığını sandığı sayıyı
ölçü alıp şüphesi fazla kıldığında olsun. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Bezzar (997), Ebu Ya'la (855) ve Beyhaki
(2/332) rivayet ettiler.
2- Osman b. Affan (r.a.)
- - (-)
5686 (1)- Osman b. Affan der ki: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e bir adam gelerek: "Ey Allah'ın Resulü! Namaz kılarken
tek mi, yoksa çift mi kıldığımı bilemedim" deyince, Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ona şöyle karşılık verdi: ''Şeytanın siz namazdayken sizinle
oynamasından sakının. Namaz kılarken tek rekat mı, yoksa çift rekat mı
kıldığını bilmeyenı iki secde yapsın, bu (secdeler) namazını tamamlar. ''
[Hasen]
Heysemi (2907) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel, Yezid
b. Ebi Kebşe kanalıyla Osman'dan rivayet etmiştir ki, Yezid, Osman'dan hadis
işitmemiştir. Aynı hadisi (Ahmed b. Hanbel'in) oğlu Abdullah ise Yezid b. Ebi
Kebşe'den, o da Mervan'dan, o da Osman'dan aynı veya yakın ifadelerle rivayet
etmiştir. Her iki tarikin ravileri de güvenilir ravilerdir."
5687 (2)- Meserre b. Ma'bed der ki: Yezid b. Ebi Kebşe bize
ikindi namazını kıldırdı ve namazdan sonra yanımıza gelip şöyle dedi:
"Mervan b. el-Hakem ile namaz kıldım, bu iki secde (sehiv secdesi) gibi
secde yaptı, sonra yanımıza gelip Hz. Osman ile namaz kıldığını ve onun da
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile namaz kılarken aynı durumla
karşılaştığını söyledi.
[Hasen]
Diğer tahric: Taberani (8/355) rivayet etti.